Na jarenlange discussies over het project N266/N275 gaan we eindelijk van start met de uitvoering van dit mobiliteitsproject. Een project waarbij onlangs enkele bruggen zijn geschrapt vanwege de té hoge kosten. Het is goed om zaken af te wegen en niet – zoals bij veel overheidsprojecten gebeurt – de rekening bij onze inwoners neer te leggen. Iedere euro kan immers maar 1 keer worden uitgegeven. Daarom stelde JAN voor om een spaarpot aan te leggen, zodat over een tijdje één van de twee bruggen er alsnog kan komen.
Net zoals bij een huishouden is het goed om niet je hele spaargeld in één keer op te maken. Je wilt graag een buffer houden voor eventuele onverwachte kosten. Zo geldt dat wat JAN betreft ook voor de gemeente Nederweert. De fractie JAN heeft tijdens de behandeling van de kadernota 2025 voorgesteld om een spaarpot aan te leggen om in ieder geval de fietsbrug over de N275 over een tijdje te kunnen betalen. Helaas stemde alleen de Nederweerter VVD hiermee in. De andere partijen vonden het niet nodig om geld te reserveren voor een brug. Zij wilden liever 2 bruggen of helemaal niets. Daarmee nemen ze dus bewust het risico om het spaargeld van de gemeente helemaal in dit project te stoppen en dus geen buffer aan te houden.
Het gevolg van het afwijzen van het voorstel van JAN is dat het nog zeker een jaar of 5 gaat duren voordat er duidelijkheid gaat komen over een besluit om deze brug over de N275 aan te leggen. Ondertussen gaat het verkeersproject van start met onder meer het verkeersveiliger maken van het kruispunt bij Brug 15, het aanleggen van de fietstunnel onder de Randwegbrug en het nieuwe fietstracé vanuit Weert. De effecten hiervan worden de komende jaren gemonitoord. En over een paar jaar, na oplevering van het project, komt er opnieuw een beslismoment om de brug wel of niet aan te leggen. Wat de fractie JAN betreft hoeven we hier niet op te wachten, maar kunnen we nu al starten met sparen en het daadwerkelijk inplannen van de aanleg van de fietsbrug over de N275.
Mobiliteitsplan 2.0
JAN heeft tijdens de behandeling van de kadernota 2025 ook een motie ingediend om het mobiliteitsplan niet af te ronden. Het is namelijk nog niet klaar. Fractievoorzitter Marcel Vossen: ”Er ligt een afspraak dat ook de verkeersprojecten herinrichting Kruisstraat, Smisserstraat, Boeket/Heijsterstraat, Waatskamp en Meijelsedijk worden uitgevoerd. De gemeente vindt deze projecten echter te duur en is voorstander om daarom nu maar te stoppen met verdere uitvoering. Omdat ook de andere partijen voorstellen hadden op het gebied van verkeersveiligheid, is door de gemeenteraad voorgesteld om aan de slag te met een zogenaamd Mobiliteitsplan 2.0. Het College heeft toegezegd dit te gaan uitvoeren en zal de gemeenteraad in het najaar informeren over de verdere aanpak. De fractie JAN wil in ieder geval ook hier geld voor reserveren en we komen hier bij het vaststellen van de Begroting in het najaar op terug. Wij zijn in ieder geval tevreden dat er een vervolg wordt gegeven aan het mobilteitsplan en we verwachten dat hierdoor lokale verkeerssituaties worden verbeterd.”
Evaluatie en doorkijk van het coalitieakkoord
Normaalgesproken wordt halverwege de bestuursperiode een evaluatie opgesteld waarin de voortgang van de gemaakte afspraken in het coalitieakkoord wordt besproken. Dat is nu echter niet het geval geweest. Daarom heeft de fractie JAN bedacht om bij de behandeling van de Kadernota 2025 op haar manier aandacht te geven aan de voortgang van het coalitieakkoord. En uiteraard aan de uitdagingen waarmee we in het kader van de meerjarenbegroting vooral nog aan de slag moeten gaan.
Benieuwd naar de evaluatie door JAN? Bekijk hier onze presentatie.